ホーム    このサイトについて    論文の投稿について        English    図書館    茨城大学    問合せ

茨城大学機関リポジトリ >
工学部 >
科研等報告書(工学部) >

 
タイトル :「教えることで学ぶ」創造教育と年代別の工学的実験教室の構築
別言語のタイトル :Creative learning through Learning by Thinking and execution of educational mechanical production programs for school student
著者 :伊藤, 伸英
別言語の著者 :ITO, Nobuhide
作成日 :2011-6-3
要約(Abstract) :大学生に対して習得した専門知識の体系化を図り,主体性や問題解決能力を向上させ,コミュニケーションやチームワークの重要性を理解させることを目的として,“教えることで学ぶ”をキーワードとした創造教育を試みた.この取組みの一つとして,大学生が小中学生に対してものづくりの魅力を実感させる教室を立ち上げ,その効果について検討を行った.
In the aim to promote the systemization of technical knowledge learnt by university students, enhance individual initiative and problem-solving skills, as well as have students understand the importance of communication and teamwork, attempts are being made on creative learning based on the theme “learning by thinking”. As one endeavor, a experience-based engineering educational programs has been set up for university students to show elementary and junior high school students the fun of mechanical production , and the effectiveness of this class is currently being studied.
収録種別 :科研等報告書
公開者・出版者 :茨城大学
URI :http://hdl.handle.net/10109/2590
出現コレクション:科研等報告書(工学部)

登録ファイル

ファイル 記述 サイズフォーマット
20110070.pdf474KbAdobe PDF見る/開く