HOME    About Institutional Repository    mypage        Japanese    library    university    Feedback

茨城大学機関リポジトリ >
College of Engineering >
Grants-in-aid for scientific research Report (College of Engineering) >

 
Title :手・頭・心を融合させた児童のための工学的グループものづくりシステムの構築
Title alternative :Construction and Implementation of Monozukuri System Combining Physical and Mental Activities for Children
Authors :伊藤, 伸英
Authors alternative :Itoh, Nobuhide
Issue Date :13-Jun-2017
Abstract :研究成果の概要(和文):本研究課題は、大学生に対する創造教育を実施すると同時に、児童にものづくりの体験とグループ活動による協調性やリーダシップなど心の体験を融合させた教育システムの構築をおこなった。さらに児童が“そうだったのか”と感じるものづくりプログラムの構築もおこなった。実践したものづくり教室での児童のアンケートから,本プログラムが児童のものづくりへの関心に効果があり、また大学生のアンケートから,児童にものづくりを通して教えることで多くを学ぶことができたことが確認できた.以上のように,大学生に対する創造教育と共に児童に対してものづくりの楽しさを体験できる活動を実現できるプログラムを創出できた.研究成果の概要(英文): In this research, attempts were made to construct an educational system which combines activities to experience monozukuri for children, group activities to teach teamwork, and mental activities for experiencing leadership in a university curriculum that teaches creativity to university students. We also created a program for children to experience wonder. We conducted a questionnaire on children attending the Monozukuri classes and it was found that this program was effective to rouse the children’s interest in Monozukuri. The questionnaire conducted on the university students revealed that they were able to learn much from teaching the children about Moznozukuri in these classes. In this way, the program developed realizes creative training for university students as well as activities which provide the opportunity to experience and enjoy Monozukuri to children and elementary school teachers
Type Local :科研等報告書
Publisher :茨城大学
URI :http://hdl.handle.net/10109/14207
Appears in Collections:Grants-in-aid for scientific research Report (College of Engineering)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
26350183.pdf854KbAdobe PDFView/Open