HOME    About Institutional Repository    mypage        Japanese    library    university    Feedback

茨城大学機関リポジトリ >
College of Education >
Grants-in-aid for scientific research Report (College of Education) >

 
Title :体育科における社会的態度育成の可能性に関する実証的研究
Title alternative :Empirical study on the possibility of social attitude development in physical education department
Authors :大津, 展子
Authors alternative :Nobuko, OTSU
Issue Date :15-Jun-2017
Abstract :研究成果の概要(和文):本研究では,1)スポーツ教育モデルを基に,我が国の体育授業において,小・中・高校の発達段階を考慮し規範や社会的な態度の育成に焦点を当てた授業を実践した。2)組織的観察法を用いて社会的な態度を表出している子どもたちの授業中の行動を評価し,授業中の社会的な行動とこれらの行動に対する子どもたちの意識の変化を分析した。3)体育授業を通じて社会的な行動を定着させ,継続して社会的な態度や意識を変容させることで,体育授業以外での子どもたちの社会的な態度の育成がどのように促されるか検討した。4)また,その発達段階による差異や特徴についても検討した。研究成果の概要(英文):n this research 1) Based on the sports education model, we practiced classes focusing on the development of norms and social attitudes, taking into consideration the developmental stages of elementary, junior high school and high school in our physical education lesson. 2) Evaluating behavior during class in the children expressing social attitudes using organizational observation method and analyzing social behaviors during the class and changes in children's awareness about these behaviors . 3) Consider how to encourage the development of social attitudes of children other than physical education class by establishing social behavior through physical education classes and continuously changing social attitudes and consciousness did. 4) We also examined differences and features due to their developmental stages.
Type Local :科研等報告書
Publisher :茨城大学
URI :http://hdl.handle.net/10109/14182
Appears in Collections:Grants-in-aid for scientific research Report (College of Education)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
26750250.pdf249KbAdobe PDFView/Open