HOME    About Institutional Repository    mypage        Japanese    library    university    Feedback

茨城大学機関リポジトリ >
College of Education >
Grants-in-aid for scientific research Report (College of Education) >

 
Title :自閉症者の社会的困難の認知神経学的基盤を実際場面で捉える:基礎研究から臨床応用へ
Title alternative :A cognitive study on social responses in live situations in autism
Authors :東條, 吉邦
Authors alternative :TOJO, Yoshikuni
Issue Date :30-May-2017
Abstract :研究成果の概要(和文):本課題では、臨床応用に繋がるデータを得ることを目的とし、モニター画面上の人と実際の人への反応の差異について、自閉症(ASD)と定型発達(TD)を比較した。主な結果として、ASD・TDとも画面上の人と比べて実際の人とのアイコンタクトに対して注意が向きやすいことが示され、この結果は画面上に刺激を呈示していた従来の研究の限界を明らかにした点で重要である。またASDでもTDと同様にアイコンタクトがある時の方がない時より対人距離を長く取り、この結果から実際場面ではASDは視線情報を活用している可能性が示された。この他、ASDとTDの乳幼児期における画面上の人と実際の人への反応の様相等についても検討した。 研究成果の概要(英文):In this research, the responses to real persons in live situations and those in computer monitors were examined in individuals with ASD (autism spectrum disorder) and typically developing (TD) individuals. First, attentiona orienting towards a real person making eye contact was larger than that towards a person in a monitor in both groups. Second, individuals with ASD maintained shorter interpersonal distances than TD individuals did. It was also found that both groups of individuals maintained interpersonal distances longer during making eye contact than during no eye contact being made. Therefore, at least in live situations, individuals with ASD may show intact responses to others making eye contact. Further evidence-based investigations are needed to test how social difficulties in ASD are associated with their limited interests in live people.
Type Local :科研等報告書
URI :http://hdl.handle.net/10109/14086
Appears in Collections:Grants-in-aid for scientific research Report (College of Education)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
26590250.pdf89KbAdobe PDFView/Open