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Title :多言語・多文化に開かれたリテラシー教育についての研究:初等教育と教員養成を中心に
Title alternative :A Study on Multilingual and Multicultural Literacy Education: Focusing on Primary Education and Teacher Training
Authors :福田, 浩子
Authors alternative :Fukuda, Hiroko
Issue Date :29-May-2017
Abstract :研究成果の概要(和文): 多言語・多文化に開かれたリテラシー教育を考えるとき、複言語・複文化主義はその前提として欠かせないものである。では、複言語・複文化主義に基づく複言語教育はどのように実現されるのか。ドイツ語圏スイスで行われているPassepartoutは、初等教育段階から始める複言語教育の先進的な事例である。Cummins (1981, 2005)、Hufeisen & Gibson (2003)等を理論的背景とし、統合的教授法でカリキュラムを組み、行動・内容中心、言語と文化に対する気づき、言語横断的授業等5つの要素を教授上の概念に組み込んでいる。複言語教育は、外国語教育を含む従来の言語教育とは一線を画する。 研究成果の概要(英文):The consideration of multilingual and multicultural literacy education should include plurilingualism and pluriculturalism. But how can plurilingual education based on plurilingualism and pluriculturalism be actualized? Passepartout, implemented in German-speaking Switzerland, is an advanced example of plurilingual education that begins in primary school. With a theoretical background that includes Cummins (1981, 2005) and Hufeisen & Gibson (2003), curricula have been developed using an Integrated Approach (Mehrsprachigkeitsdidaktik) that incorporates five elements into language teaching, including action and content orientation, awareness of language and culture, and cross-lingual classes. Such plurilingual education is significantly different from conventional language education, including the teaching of foreign languages.
Type Local :科研等報告書
Publisher :茨城大学
URI :http://hdl.handle.net/10109/14059
Appears in Collections:Grants-in-aid for scientific research Report (College of Humanities)

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