HOME    About Institutional Repository    mypage        Japanese    library    university    Feedback

茨城大学機関リポジトリ >
Institute for Liberal Arts Education, Ibaraki University >
null >

 
Title :多人数アクティブラーニング実践モデルの研究
Title alternative :Study active learning for a large number of people
Authors :小磯, 重隆
Authors alternative :koiso, shigetaka
Issue Date :4-Jun-2018
Abstract :研究成果の概要(和文): 本研究は、学生が能動的に参加する授業形態であるアクティブラーニングを多人数で実践できるモデルを研究する。100人~300人の固定式な机と椅子の教室を前提とする。「検討すべき実践パターン」の抽出を行い、キャリア教育授業の中で実施した。学生ひとり演習、2人ペアなど、12事例について実践した。学生からの評価をアンケート形式で確認した。授業内容に則して色々なアクティブラーニングを活用できることが分かった。特に「固定式の机と椅子」で実施し易い2人ペアの演習が効果的である。学生が「深く学ぶ」動機づけにつながる点でもアクティブラーニングの効果が見られる結果となった。 研究成果の概要(英文):I studied a model that can practice active learning for a large number of people. This is a form of class where students actively participate. It assumes a fixed desk and chair classroom. (100 to 300 people) "Practice pattern to be considered" was extracted. I carried out in the career education lesson. I practiced 12 cases such as student exercises and two pairs. We confirmed the evaluation from the students in a questionnaire form. It was found that various active learning can be utilized according to the content of the lesson. Particularly, it is effective to practice two pairs which is easy to implement with "fixed desk and chair". Students will be motivated to "learn deeply". In this respect as well, the effect of active learning was seen.
Type Local :科研等報告書
Publisher :茨城大学
URI :http://hdl.handle.net/10109/14045
Appears in Collections:null

Files in This Item:

File Description SizeFormat
15K04474seika.pdf247KbAdobe PDFView/Open