HOME    About Institutional Repository    mypage        Japanese    library    university    Feedback

茨城大学機関リポジトリ >
College of Engineering >
Grants-in-aid for scientific research Report (College of Engineering) >

 
Title :文字認知が困難な児童生徒の能動的読書を可能にするマルチモーダル教科書の開発と評価
Title alternative :Development and Evaluation of Multimodal Textbooks for Active Readings by Dyslexic Students
Authors :藤芳, 明生
Authors alternative :Fujiyoshi, Akio
Issue Date :4-Jun-2018
Abstract :研究成果の概要(和文):文字認知が困難な児童生徒の能動的読書を可能にするため、マルチモーダル教科書の開発を行った。マルチモーダル教科書の統一的作成システムが完成し、教科書のPDFファイルから半自動的にマルチモーダル教科書を作成できるようになり、作業効率が大幅に向上した。全国の約8割の小中学生が使用する国語の教科書に対応する音声付教科書が完成し、中学英語、中学公民等の科目の音声付教科書も制作した。さらに、連携研究者とともにNPO法人を立ち上げ、希望者には実費で音声付教科書を提供する環境の整備を行った。 研究成果の概要(英文):We developed multimodal textbooks for students with print disabilities. Since the development of the unified production system for multimodal textbooks was completed, it becomes possible to semi-automatically produce multimodal textbooks from the original PDF file of textbooks. Major titles of textbooks in Japanese for elementary schools and junior high-schools were produced. Some titles of textbooks in English and civics for junior high-schools were also produced. Moreover, we founded nonprofit organization with partners, and it makes possible to deliver multimodal textbooks to persons who wants to use it with the cost price.
Type Local :科研等報告書
Publisher :茨城大学
URI :http://hdl.handle.net/10109/14005
Appears in Collections:Grants-in-aid for scientific research Report (College of Engineering)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
26282044seika.pdf375KbAdobe PDFView/Open