ホーム    このサイトについて    論文の投稿について        English    図書館    茨城大学    問合せ

茨城大学機関リポジトリ >
教育学部 >
科研等報告書(教育学部) >

 
タイトル :授業における児童の関係認識の発展に関する実証的研究
別言語のタイトル :A study on development of children's understandings of relations in class room activities
著者 :杉本, 憲子
別言語の著者 :SUGIMOTO, Noriko
作成日 :2010-3-31
要約(Abstract) :研究成果の概要(和文): 本研究は、児童の関係認識がどのように成立し発展するかという観点から子どもの思考過程を把握するとともに、その認識を促す集団的な思考の場について考察したものである。本研究では、子どもの認識や論理の深化の過程に関する先行研究を参考にしつつ、小学校での研究授業を実施し、授業逐語記録やノート等の資料にもとづいて児童の関係認識の発展の過程を詳細に分析した。分析を通して、関係認識の発展過程を段階的に把握するとともに、認識の深化を支える集団的思考の場の役割と課題が明らかになった。 研究成果の概要(英文): The purpose of this study is to clarify children’s thinking process focusing on their understandings of relations and their development. For this purpose, first, I examined theoretical studies on children’s thinking process and their development. Second, I observed and recorded classroom activities in elementary schools. Based on those records of classroom discourse and children’s notebooks, I analyzed the process of children’s understandings of relations and clarified the role of classroom learning which children discuss and think interactively.
収録種別 :科研等報告書
URI :http://hdl.handle.net/10109/1400
出現コレクション:科研等報告書(教育学部)

登録ファイル

ファイル 記述 サイズフォーマット
20100094.pdf187KbAdobe PDF見る/開く