HOME    About Institutional Repository    mypage        Japanese    library    university    Feedback

茨城大学機関リポジトリ >
College of Education >
Grants-in-aid for scientific research Report (College of Education) >

 
Title :富士山をフィールドとした多面的実践学習プログラムの開発とそれによる教科間相互作用
Title alternative :A multifaceted learning approach toward Mt. Fuji
Authors :伊藤, 孝
Authors alternative :Ito, Takashi
Issue Date :12-Jun-2018
Abstract :研究成果の概要(和文):富士山をフィールドとして,地学・芸術・文学から構成される多面的実践学習プログラムを作成した。平成26年・28年度には,学部生向け専門科目「地学野外実習」の場を活用し,同プログラムの現地での実践を試みた。そこでは,特に風景をスケッチする経験が,現地でのフィールド観察の視野の広さ・観察の視点の深さ等に,どのように影響するかに注目した。課題レポートにおけるスケッチ関連の記述から判断すると,絵を描くことに費やす時間とエネルギーに見合う,多数の正の側面が得られたように思われる。また,各過程で描かれたスケッチや絵画を比較することで,逆に現場での観察の経験が芸術的な表現にも正の影響を与えることが確認された。 研究成果の概要(英文):Mt. Fuji as a field, we created a multifaceted practical learning program consisting of earth science, art, and literature. In FY2004 and 2008, we attempted to practice the program in "Fieldwork on Geology". To ascertain the bidirectional educational effects between earth sciences and art, students were asked: 1) to express an image of Mt. Fuji, and 2) to appreciate paintings of Mt. Fuji and express the information they garnered from the paintings, before and after the fieldwork. These two exercises are considered as providing insights into how the students' understanding had changed. In addition, reports and impressions submitted by the students were used as materials for putting the classes together. Results show that a large number of positive effects are obtained corresponding to the time and energy spent making sketches. It has also been suggested that the experience of onsite observations provides a various novel and concrete viewpoints for the appreciation of paintings.
Type Local :科研等報告書
Publisher :茨城大学
URI :http://hdl.handle.net/10109/13972
Appears in Collections:Grants-in-aid for scientific research Report (College of Education)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
26381251seika.pdf172KbAdobe PDFView/Open